אלימות מילולית בזוגיות

טיפול באלימות מילולית בזוגיות – איך זה נעשה?

בחברה של היום, הנושא של אלימות מילולית בזוגיות נפוץ למדי. חשוב להבין כי אלימות מילולית  יכולה להיות בעלת השפעות קשות, ליצור מערכת יחסים מזיקה ולהשפיע על בן הזוג הנפגע כגון הערכה עצמית נמוכה, חרדה ועוד. כמטפלת זוגית ומשפחתית, ראיתי את ההשפעה המזיקה של תוקפנות מילולית ממקור ראשון, ואני מאמינה שיש חשיבות מכרעת לטפל ולמנוע המשך סוג זה של תקשורת הרסנית בתוך מערכות יחסים.


המשמעות של אלימות מילולית במערכות יחסים

אלימות מילולית, הידועה גם בשם פגיעה מילולית, ובמקרה חמור גם התעללות מילולית, היא סוג של התעללות רגשית הכוללת שימוש במילים כדי לשלוט, לתמרן או לבזות בן/בת זוג. הדבר יכול ללבוש צורות רבות, כולל צעקות, זלזול, מניפולציה, האשמה ואיומים. יש לציין כי לא אחת הסימנים של אלימות מילולית בין בני זוג לא תמיד ברורים, אבל בכל מקרה הם יכולים להיות בעלי השפעה עמוקה על הרווחה הנפשית והרגשית של בן הזוג הנפגע ושל הילדים.

כמו כן, חשוב להבחין בין אלימות מילולית ופיזית בתוך מערכת יחסים. בעוד שאלימות פיזית משאירה צלקות גלויות, התעללות מילולית עלולה להותיר פצעים רגשיים עמוקים שלא תמיד נראים לעין בלתי מזוינת. ובכל מקרה, שתי צורות האלימות אינן מקובלות ויש לטפל בהן בהקדם.


מספר סיבות נפוצות לאלימות מילולית

 למרות שלרוב מדברים על אלימות מילולית מצד הבעל, היא גם יכולה להיות אלימות מילולית מצד האישה. בין אם מדובר על גבר אלים מילולית או בת זוג אלימה בתוך מערכת יחסים, לרוב אלימות זו נובעת מבעיות בסיסיות של הצד האלים, כמו חוסר ביטחון, בעיות שליטה והיעדר מיומנויות תקשורת אפקטיביות.  

כמו כן, יכולים להיות טריגרים שונים המקפיצים מצבים של תוקפנות מילולית, כמו מתח, קשיים כלכליים וסכסוכים לא פתורים. חשוב לציין כי לרוב, אם לא מטפלים בבעיה, מעגל האלימות עלולה להסלים עם הזמן, מה שמוביל לדינמיקה של מערכת יחסים רעילה.


טיפול באלימות מילולית

כשזה מגיע למצב של בן זוג אלים, גם אם רק באופן מילולי, חשוב לנקוט פעולה יזומה ולא לחכות שהמצב ישתפר מעצמו עם הזמן. יוזמה זו כוללות קודם כל פנייה לטיפול זוגי ולא אחת גם צורך בטיפול פרטני . 

טיפול באלימות מילולית יכול לעזור לזוגות לזהות את הסיבות השורשיות לאלימות, לשפר מיומנויות תקשורת ולבסס גבולות בריאים בתוך מערכת היחסים שלהם. הטיפול עצמו יכול להתבסס על גישות טיפול שונות. למשל, התערבות מוצלחת אחת לזוגות המתמודדים עם תוקפנות מילולית היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). גישה טיפולית זו מתמקדת בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגויות שליליות, קידום אינטראקציות בריאות ותגובות רגשיות.

בנוסף, במקרים של אלימות מילולית קשה ברמה של התעללות, יש לשקול פניה לגורמי הרווחה לקבלת סיוע ותמיכה. במידה ולא ניתן למנוע את האלימות ולשקם את הקשר, יש לשקול צעדים של פרידה.


כלים למניעת אלימות מילולית 

מניעת אלימות מילולית בזוגיות מתחילה בהצבת גבולות וציפיות ברורים. תקשורת היא המפתח, ושני בני הזוג צריכים לשאוף לתקשר בפתיחות ובכבוד אחד עם השני. מכיוון שכבוד הדדי, אמפתיה והקשבה פעילה הם מרכיבים חיוניים למערכת יחסים בריאה. כמו כן, ניתן למנוע תוקפנות מילולית בעזרת תרגול מיומנויות אפקטיביות של פתרון קונפליקטים, למשל יצירה של הפסקות יזומות במהלך ויכוחים סוערים מידי.  

ובכל מקרה, התייחסות ומניעת אלימות מילולית במערכות יחסים חיונית לקידום כבוד הדדי, תקשורת ורווחה רגשית. על ידי זיהוי הסימנים של תוקפנות מילולית, פנייה לטיפול ותרגול מיומנויות תקשורת בריאות, זוגות יכולים לבנות שותפות חזקה והרמונית המבוססת על אמון והבנה. 

לסיוע של מטפלת זוגית מנוסה אתם מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון 052-2331225

השאירו פרטים ואצור קשר בהקדם

שינוי גודל גופנים
מוזמנים ליצור איתי קשר