העדר סקס בזוגיות

נישואים בלי חיי אישות – זוגיות ללא אינטימיות 

בעוד שבתקופה הראשונה של הקשר הזוגי, מקיימים יחסי מין בתדירות יחסית גבוהה וההנאה מרובה, הרי שעם השנים נוטה התדירות לפחות ואף מתגלעים לא פעם ניגודים בצורך ובאופן שבו מקיימים את יחסי האישות. לעיתים אף מגיעים לכדי מצב של העדר סקס בזוגיות, בין אם באופן מוחלט או בתכיפות כה נמוכה עד שנדמה שאין יחסי אישות בכלל. לצד חוסר שביעות הרצון שמעוררים מצבים כאלו אצל אחד או שני בני הזוג, וביחד עם הפגיעה האפשרית בביטחון בקשר ובאיכות היחסים בכלל, נישואים בלי חיי אישות גם עלולים להוביל בסופו של דבר לחיפוש אחר פתרונות מחוץ למערכת הזוגית, כלומר לבגידה. 


מיניות – הרבה יותר ממין 

ראשית, יש לומר כי קיימים זוגות שמקיימים נישואים ללא חיי אישות, וחיים עם זה טוב למדי. מדובר בזוגות שהגיעו להחלטה משותפת, שנהנים מהמישורים האחרים של הזוגיות שמתנהלים כסדרם ובאופן משביע רצון, ומצאו את הדרכים לקבל ולתת מענה לצרכים ההדדיים. עם זאת, ראוי לציין שגם בקשרים כאלו, זוגיות בלי סקס מלווה לא פעם בתחושה של חוסר ברמה הקרבה הפיזית והרגשית. 


אבל במרבית המקרים זוגיות ללא מיניות נחווית כבעיה משמעותית. המיניות אינה רק מרכיב בסיסי ברמה הפיזיולוגית, אלא דרך עמוקה מאוד למפגש אינטימי, להופעה של רגשות חיבה ואהבה, להקשבה והכלה, לשיתוף בדברים הכמוסים ביותר, לחיזוק הביטחון בהיותנו ראויים ומושכים, אהובים ונחשקים, ועוד. על כן, נישואין ללא יחסי אישות בהחלט עלולים להיות מלווים בחוסר סיפוק עמוק, ההולך הרבה מעבר לפן של השחרור, החוויה המיוחדת, המרגשת והמהנה – הגם שאלו בפני עצמם חשובים מאוד. 


אין זה קשה להבין כיצד זוגיות ללא סקס עלולה להוביל אנשים לחפש אחר "פתרונות" בחוץ. יש המחפשים אחר ההרגשה שאני עדיין שווה ונחשק, יש המבקשים את העונג וההתלהבות הייחודית, יש המבקשים את הקשר האינטימי העמוק שהלך לאיבוד, יש שמבקשים באופן לא מודע "לאותת" על המחסור בקשר, וישנן סיבות רבות נוספות. וכמובן שבגידה מזעזעת את הקשר הזוגי בצורה עמוקה, ולמרות שאינה חייבת להיות סופו של הקשר אלא סמן משמעותי להתחלה מחודשת, היא בהחלט עלולה להיות כזו. 


מה גורם לאובדן החשק המיני בזוגיות 

יכולות להיות סיבות רבות להיווצרות זוגיות ללא משיכה מינית וללא יחסי מין. כך למשל, מחקרים רבים מצאו כי לאחר תקופת היחסים הראשונה חלים שינויים פיזיולוגיים בגוף ובמוח, ההופכים את יחסי המין לפחות מהנים ולכן פחות רצויים. שינויים אם בתקופה הראשונה רמות ההורמונים היו בשיאן וקל מאוד היה ליהנות מכל מגע, הרי שכעת רמת הגירוי וההנאה פחתה. לא פעם, שינויים אלו מתחוללים מהר יותר אצל האישה, דבר המוביל לפערים ברצון לקיים יחסים וברמת המשיכה. 


גם בגילאים מבוגרים יותר מתחוללים שינויים פיזיולוגיים, העלולים להוביל אל זוגיות ללא מגע וללא מיניות. לדוגמא, סביב גילאי ה- 50 עוברים גם נשים וגם גברים שינויים הורמונאליים, הנקראים באופן כללי "גיל המעבר", ועשויים להתבטא בין היתר בתקופות ממושכות של ירידה במשיכה ואף היעדרה. גם הגוף משתנה עם הזמן, יש איברים שצונחים, יש כאלה שגדלים, והדימוי העצמי עלול להיפגע. הפגיעה בדימוי העצמי יכולה להוביל לנסיגה ברצון לקיים יחסי מין, ולתלות בבן הזוג שייזום כדי לקבל אישוש לכך שאני עדיין מושך/ת. כתוצאה מכך, תכיפות יחסי המין פוחתת, שכן במקום ליזום יחסים – מחכים בשתיקה שבן הזוג יבין וייזום בעצמו. 


כמובן שגם אתגרי ומשימות החיים עשויים לשחק תפקיד משמעותי בהיווצרות נישואים ללא יחסים. בעוד אנו עסוקים מאוד ומשקיעים את מיטב האנרגיות בגידול הילדים, בבניית הקריירה, בהתמודדות עם לחצי העבודה וכדומה – האנרגיות המופנות לקשר הזוגי הולכות ודועכות. למעשה, הזוגיות נדחקת אחורה בסדר העדיפויות, ובעוד אנשים מתפקדים היטב בעולם, הזוגיות עצמה הולכת ודועכת. הדבר ניכר כמובן גם ביחסי המין, שבהם יש סוג שונה של אנרגיה והתגייסות מחיי השגרה השוחקים. מעבר לכך, יכולים להיות עוד גורמים רבים להיעדר מיניות בזוגיות, ובעיקר ירידה באינטימיות ובאיכות הקשר הכללית בין בני הזוג – אשר יחסי המין הם סמן ויסוד חשוב שלהם. 


איך להחזיר את התשוקה לקשר הזוגי 

זוגיות ללא אינטימיות איננה גזירת גורל וניתן בהחלט לשנותה, אם כי זוגות רבים אינם מצליחים לעשות זאת לבד וזקוקים לסיוע חיצוני. אכן, סוגיית יחסי המין היא חלק מבלתי נפרד מתהליך של ייעוץ זוגי, ובעזרת המטפלת חשוב ואפשר לגעת בנושא רגיש זה. בראש ובראשונה, החזרת המיניות עוברת דרך שיפור האינטימיות בכלל, היכולת ליצור מרחב שבו השניים חשים יותר קרובים, בטוחים, מוכלים, מקשיבים ומבינים זה את זו, ובתוך כך גם יכולים לדבר על יחסי האישות שלהם ביתר פתיחות. 


שיפור באינטימיות הרגשית היא יסוד להחזרת המיניות, ובתוך כך גם שיפור המגע בכלל – לא רק המגע המלהיב בחדר המיטות, אלא המגע התומך והנעים בשאר חדרי הבית. כמו כן, בתהליך הייעוץ ניתנים כלים לשיפור יחסי המין, הן ברמת התפיסה והמשמעות שלהם, והן ברמת כלים ותרגילים הקשורים למשחק המקדים, להיכרות עם הרצונות והפנטזיות זה של זו, שחרור מחסומים, הגברת הביטחון ועוד. 


לפרטים נוספים ולקביעת פגישה פנו אל מירי קדמן בטלפון 052-2331225.

השאירו פרטים ואצור קשר בהקדם

שינוי גודל גופנים
מוזמנים ליצור איתי קשר