העדר שיח אינטימי

איך ליצור אינטימיות בשיחה ולהתגבר על בריחה מאינטימיות 

אינטימיות היא מרכיב חיוני במערכת יחסים בריאה ומספקת. היא חשובה לטיפוח קשר רגשי, אמון והבנה בין בני הזוג. עם זאת, זוגות רבים מתמודדים עם העדר שיח אינטימי, שעלול להוביל לקשר שטחי ורדוד מבחינה רגשית ובעקבות כך, לתחושות של נתק, של חוסר שביעות רצון ושל בדידות ונפרדות בתוך הקשר זוגי.

במאמר זה, מירי קדמן, פסיכולוגית ומטפלת מוסמכת מטעם האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי, משתפת תובנות חשובות וטיפים מעשיים ליצירת אינטימיות בשיחה ולהתגברות על הנטיה לברוח מאינטימיות.

סיבות להיעדר אינטימיות

לפני שמתעמקים באסטרטגיות לפתרון הבעיה, חשוב להבין את הסיבות מאחורי היעדר שיחה אינטימית.

הסיבות מתחלקות לשתי קבוצות עיקריות: גורמים חיצוניים וגורמים פנימיים.

גורמים חיצוניים:

  • לחצים סביבתיים –
    לחצים שמקורם בבעיות כלכליות, בעבודה, במשפחה, במעגל החברתי והקהילתי, עלולים ליצור עומס רב פיסי ונפשי, להותיר את בני הזוג מותשים וחסרי זמן להשקעה בזוגיות.
    הם עלולים פשוט להיות עסוקים מדי, או לחוש שאינם מסוגלים להתמודד עם כל הלחצים בחייהם ולתת עוד מעצמם.
  • שינויים בחיים –
    תפניות והתפתחויות בחיים כגון לידת ילדים, מעבר לבית חדש, שינויי קריירה, או מחלה, עלולים לייצר הרבה לחצים ועומס ולדחוק את הזמן הזוגי לשוליים.

גורמים פנימיים:

  • פחדים –
    אחד הגורמים העיקריים לבריחה מאינטימיות. אנשים רבים מביאים איתם אל תוך הזוגיות פחדים שונים, שנשענים על חוויות החיים שלהם ועל תפיסותיהם את עצמם ואת המציאות.
    יש המפחדים מפני כישלון בזוגיות ויש המפחדים מנטישה, מפגיעה, מלהיות לא מספיק טובים, מלא להיות מושלמים, או מלהתחייב.
    פחדים אלו, המושרשים עמוק, עלולים להוביל לבריחה מאינטימיות, מכיוון שאנשים אלו חוששים להיפתח לאחר, להפגין רגשות, לחשוף את חולשותיהם ולהפוך לפגיעים, או בכלל להיכנס למערכת יחסים משמעותית מלכתחילה.
  • בעיות אישיות –
    חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך, טראומה רגשית, הפרעות נפשיות, או התמכרויות – כולם דוגמאות למשקעים ולתפיסות שגורמים לאנשים, בין השאר, לברוח מאינטימיות.
    אנשים אלו נוטים להיות שיפוטיים כלפי עצמם ולחוות את עצמם כחסרי ערך. מטבע הדברים, אדם שמסתובב עם תחושות כאלו, מרגיש שאין לו הרבה "מה להביא לשולחן" ומעדיף להסתתר ולצמצם את שיעור החשיפה שלו.
  • בעיות בזוגיות –
    בעיות כגון דפוסי תקשורת לקויים, חוסר אמון, חוסר הבנה, חוסר שביעות רצון, פערים גדולים בתפיסה, הצטברות כעסים ותסכול, או ריחוק רגשי – פוגעות במוטיבציה להתאמץ ולהשקיע בקשר.
    במקרים כאלה, בני זוג עלולים להרגיש שהקשר שואב מהם אנרגיה ומרוקן אותם, או שהם לא מקבלים מבן זוגם את מה שהם צריכים ולכן, אין בהם רצון וכוח להשקיע באינטימיות.

היתרונות של שיחה אינטימית

לשיחה אינטימית יש יתרונות רבים בהקשר של מערכות יחסים בכלל ושל זוגיות בפרט ובאופן פרדוקסלי, היא מהווה חלק משמעותי מהפתרון לכל אותן סיבות להיעדרה שפורטו קודם:

  • היא משפרת ומחזקת את הקשר הרגשי בין בני הזוג
  • היא מקרבת בין הצדדים, מקדמת בניית אמון והבנה ומסייעת לבני הזוג לצקת בסיס איתן לקשר שלהם.
  • היא מסייעת לגשר על פערים ומקלה על התמודדות עם קונפליקטים ועל פתרונם.
  • היא הופכת את בני הזוג לצוות שמסוגל לעמוד כתף אל כתף מול אתגרי החיים והלחצים השונים שהם מביאים עמם.
  • יש לה איכות תרפויטית על מצוקות ובעיות אישיות של כל אחד מבני הזוג בנפרד, משום שהיא מסייעת לבנות קשר תומך, מקבל, מצמיח, מיטיב וחומל.

טיפים ליצירת אינטימיות בשיחה

יצירת אינטימיות בשיחה דורשת מאמץ, מחויבות והתכוונות, אך עם רצון הדדי – כל זוג יכול להשיג אותה. הנה כמה טיפים:

תעדוף זמן איכות זוגי

העדר זמן איכות זוגי הוא מכשלה רצינית, לא רק מפני עצם כך שאין זמן להקדיש לשיחה, אלא משום שהוא מעביר את המסר, שהזוגיות לא מספיק חשובה ושכל שאר העיסוקים והאילוצים חשובים ממנה.

לכן, הצעד הראשון הוא להעלות את זמן האיכות הזוגי למקום גבוה בסדר העדיפויות.

חשוב לדון על כך בשניים, ולהחליט יחד מתי וכמה זמן ניתן להקדיש למטרה זו, כאשר, העיקרון המנחה הוא, שגם שעה בשבוע על כוס קפה עדיפה על לא כלום.

מומלץ להכניס את המפגש הזוגי לשגרה, להגיע אליו מתוך כוונה, בנוכחות מלאה (טלפונים הניידים – מחוץ לתמונה), וללא הסחות דעת.

יצירת מרחב בטוח ולא שיפוטי

מרחב נטול שיפוטיות הוא תנאי בסיסי ליצירת ועידוד שיחות אינטימיות.

מומלץ לתרגל הקשבה אקטיבית לרגשות ולחוויות האחד של השני. חשוב להימנע מביקורת או מהתגוננות, וגם לא חייבים לרוץ ישר לכיוון של פתרונות. ברוב המקרים, כל מה שצריך הוא – להקשיב.

שיתוף חוויות ורגשות אישיים

למרות הפחד והמבוכה, חשוב לעודד פגיעות וכנות בשיחה. כאשר צד אחד משתף חוויות אישיות ורגשות גם אם הם קשים או לא נוחים, ומרשה לעצמו להיחשף ולהיות פגיע, הוא משיג שני דברים:

  • הוא משחרר את עצמו להיות בדיוק כפי שהוא, ללא מסכות, בנוכחות בן זוגו.
  • הוא מאפשר לבן זוגו להרגיש בטוח יותר לחשוף גם את עצמו על כל חולשותיו.

חוויה משותפת שבה שני אנשים מרשים לעצמם להיות פגיעים, לחשוף את כל צדדיהם ולהיות מובנים באמת אחד לשני היא חוויה מעצימה ביותר, שיוצרת קשר עמוק ומטפחת אינטימיות במערכת היחסים.

להתגבר על הבריחה מאינטימיות

שיחה אינטימית היא כלי רב עוצמה לבנייה ולתחזוקה של מערכת יחסים משגשגת. הפחד מפני פגיעות, הוא סיבה נפוצה לבריחה מאינטימיות. כדי להתגבר על כך, חשוב להתמודד עם הפחד ולבנות אמון. אפשר להתחיל בצעדים קטנים ולחגוג יחד חוויות חיוביות שיעזרו ליצור תחושה של שותפות, חיוביות ואופטימיות ואז, ללכת ולהעמיק יחד בהדרגה גם אל תכנים רגישים יותר.

פנייה לעזרה מקצועית יכולה לספק את ההדרכה והתמיכה הדרושים כדי לנווט בין המכשולים ולבנות מחדש את האינטימיות בזוגיות.

 

כמהים לזוגיות אינטימית ומרוממת?

שמי מירי קדמן, פסיכולוגית ומטפלת מוסמכת מטעם האיגוד לטיפול זוגי ומשפחתי.

אני מעמידה לרשותכם ניסיון של עשרות שנים בטיפול וליווי מוצלח של זוגות הנמצאים בשלבים שונים של הזוגיות ומתמודדים עם אתגרי חיים שונים.

למידע נוסף ולתיאום פגישה, מוזמנים ליצור עמי קשר:

בטלפון  052-233-1225  |  באימייל  mira_kad@walla.com

השאירו פרטים ואצור קשר בהקדם

שינוי גודל גופנים
מוזמנים ליצור איתי קשר