חוסר אמון בזוגיות

חוסר אמון בזוגיות – איך לשקם אמון 

אנשים מחליטים לסיים את הקשר הזוגי שלהם מסיבות רבות, כגון חוסר שביעות רצון מתמשך, פערים גדולים מדי שאינם ניתנים לגישור, ועוד. אולם הסיבה הנפוצה ביותר לסיום קשרים היא חסר אמון בזוגיות. אכן, הבסיס של קשר משמעותי בחיים, וכמובן גם בזוגיות, הינו האמון המהווה יסוד לכך שאנו חולקים את רגשותינו ומחשבותינו, משתתפים ביחסים אינטימיים, נותנים מעצמנו ומשתפים פעולה במישורי החיים השונים. למעשה, האמון הוא מרכיב כה מובן מאליו עד שאין אנו צריכים להכריז עליו מראש, לכתוב אותו על הנייר. הוא פשוט אמור להיות שם באופן טבעי. 

 

וכאשר האמון נפגע מסיבה זו או אחרת, כאשר נוצר משבר אמון, הדבר משפיע באופן מכריע על מערכת היחסים הזוגית. לעיתים חוסר אמון בבן הזוג הוא מוצדק ומבוסס על נסיבות מהותיות, כגון רומן מחוץ לקשר, או הסתרות אחרות הקשורות לכסף, להרגלים, נסיעות וכן הלאה. מאידך, לעיתים חוסר אמון בין בני זוג אינו בהכרח מבוסס על התרחשויות במציאות, אלא על חשדנות יתרה שמקורה בתלות גדולה, בחרדת נטישה, בקנאה מוגזמת לבן הזוג וכדומה. 

 

בכל מקרה, חשוב לזכור כי בעיות אמון בזוגיות חותרות תחת יסודות הקשר. הן אינן נפתרות מעצמן, פשוט נעלמות יום אחד, אלא ממשיכות לחלחל פנימה אם אינן מקבלות מענה הולם. 

 

כיצד חוסר אמון מפרק את הקשר 

משבר אמון בזוגיות הוא הגורם הראשי לפירוק של יחסים, בין אם קצרים או ארוכי טווח, ובין אם מעורבים ילדים. כך למשל, חוסר האמון, או יותר נכון – האמונה שבן הזוג פעל מאחורי גבי, עלולה להוביל לאמירות והתנהגויות ההורסות את הקשר. יש הבוחרים בהטחת האשמות ומריבות שמטרתן לעמת את בן הזוג עם התנהגותו, יש הבוחרים בהתנהגות נקמנית (כגון בגידה) כדי לחוות צדק וכדי שהאחר ירגיש את מה שאני מרגישה. יש הבוחרים לנקוט בפיקוח הדוק אחר פעולות בן הזוג, החל בבדיקות של הסמארטפון או חשבון הפייסבוק, ועד לשכירת חוקר פרטי. 

 

בכל מקרה, מה שברור הוא שהיחסים הולכים ומתדרדרים, ועלולים להגיע עד כדי ניתוק מוחלט וגירושים מכוערים. זאת, על כל המשתמע מכך מבחינת כאב הלב, הפגיעה האפשרית בילדים, ההוצאות המשפטיות, ההפסדים הכלכליים, המאבקים הקשים וכן הלאה. אז לפני שאתם נותנים לכדור השלג הזה להתגלגל ולצאת משליטה, חשוב לפנות לייעוץ זוגי שבו תלמדו איך להתמודד עם חוסר אמון. 

 

כיצד מחזירים את האמון? 

ההתגברות על משבר אמון ביחסים שונה כמובן בין זוגות, בהתאם לשלב בו הם מצויים, הנסיבות שהובילו לחוסר האמון, האישיות של כל אחד ואחת, ועוד. כך למשל, קשר רומנטי או מיני מחוץ לנישואים נחשב, ובצדק, להפרת האמון החמורה ביותר – והיא מטלטלת את הקשר מאוד. עם זאת, בגידה איננה חייבת להביא לסיומו של הקשר, ובהחלט ניתן ללמוד איך מתגברים על משבר אמון כה חמור, ואיך הופכים אותו להתחלה חדשה – אפילו טובה יותר ממה שהיה בעבר. 

 

כמובן שהדרך איננה קלה או פשוטה, אך במידה ומעוניינים לשמר את הקשר, בניית האמון מחדש אפשרית. במקרה כזה, התשובה לשאלה – איך לשקם אמון, מתחילה ביצירת של מרחב מוגן המאפשר למי שנפגע לבטא את תחושות העלבון, הכעס, ההשפלה, ההלם, הכאב, הפגיעה בתדמית ועוד. בתוך כך, בשלב ראשוני זה הצד "הבוגד" שומר על הקשבה והכלה ככל הניתן, וייתכן מאוד שיצטרך לעשות זאת לאורך זמן. 

 

לאחר מכן, מגיע השלב שבו בודקים עם הצד "הפוגע" מדוע הגיע לבגידה. לא פעם מתגלה שבחירה זו נבעה מחוסר מהותי שחש בזוגיות ו/או ברמה האישית, והגיע למסקנה שהקשר כפי שהוא לא יוכל לספק. חשוב לשמוע גם ממנו על ההיבטים השונים של הבגידה, לא מבחינת הירידה לפרטים הפרטים, אלא מה חיפש ומה קיבל ברומן מחוץ לקשר, מה גילה וכיצד הוא חש לגבי מה שקרה. בתוך כך, בונים מסגרת יומיומית שתהיה כמה שיותר בטוחה ומוגנת עבור בן הזוג שנפגע, למשל השני יעדכן אותו בקביעות וגם מבלי שביקש להיכן הוא הולך, מתי הוא חוזר וכיוצא בזאת. 

 

בהמשך, בוחנים את הקשר הזוגי מלפני משבר האמון. כיצד הייתה התקשורת, אילו תפקידים היו, כיצד התמודדו עם אתגרים, מה הייתה רמת המחויבות, מה משך את בני הזוג זה לזו, מה השתבש לאחר מכן. במילים אחרות, כיצד התגלגלו היחסים משני הצדדים לכדי כך שאחד מהם בחר לעשות צעד שובר אמון. הבנה זו יכולה לסייע למציאת דרכים חדשות לבנייה של אמון מחודש ולצמיחה של הקשר, דווקא מתוך המשבר. 

 

בד בבד, מתחילים לעבוד על מיומנויות תקשורת, אמפטיה ומודעות, ביחד עם המשך הצעדים מבססי האמון. כעת עשוי גם להגיע שלב שבו בן הזוג שהאמון שלו נפגע מסוגל לסלוח ולבחור ב- "חוזה חדש" ובהמשך הדרך המשותפת ממקום של הערכה וכבוד, להבדיל ממקום של פגיעה ונטירת טינה, ממקום של כוח ולא של חולשה. 

 

לקבל סיוע מקצועי 

הבדל גדול יש בין הדברים הכתובים ובין הביצוע בפועל. איחוי משבר אמון בזוגיות איננו פשוט או קצר, ולרוב מחייב הסתייעות באשת מקצוע היודעת ליצור את התנאים המיטיבים, לתת את הכלים ולהניע את התהליך. 

 

לפרטים נוספים ולקביעת פגישה פנו אל מירי קדמן בטלפון 052-2331225.

השאירו פרטים ואצור קשר בהקדם

שינוי גודל גופנים
מוזמנים ליצור איתי קשר