חוסר בטחון בזוגיות

חוסר ביטחון במערכת יחסים – מה עושים 

לכאורה, הקשר הזוגי שלנו "אמור" להיות המקום המוכר, הנוח, המנחם, המרגיע, התומך והבטוח ביותר כנגד אתגרי החיים. יחד עם זאת, אין זה נדיר שאנשים חשים דווקא חוסר ביטחון בזוגיות, בין אם התחושה מרחפת אי שם מתחת למודע, ובין אם היא ברורה וניכרת היטב ביחסים בין השניים. מאחורי חוסר ביטחון בזוגיות יכולות לעמוד סיבות רבות, המשתנות בין אנשים ומצבים, ולמרבה הצער חוסר ביטחון במערכת יחסים גם עלול להוביל בשלב כלשהו לבגידה, שאם היא מתגלה גורמת לזעזוע קשה בתחושת האמון שממילא הייתה מעורערת. 


מה גורם לחוסר ביטחון בזוגיות? 

כאמור, חוסר ביטחון בקשר זוגי אינו עשוי מקשה אחת ויכול להופיע בתצורות ובדרגות שונות. כך למשל, תחושות של חוסר ביטחון עשויות "לשבת" על היבטים הקשורים לחוויות עבר, אפילו מהילדות המוקדמת, שאחד או שני בני הזוג מביאים ליחסים. מקורן של תחושות אלו יכול להיות אפילו ביחסים המוקדמים ביותר עם הדמויות המטפלות בתינוק/פעוט/ילד, כאשר הילד מפנים כי אינו יכול לסמוך באמת על היות הדמות נוכחת, עקבית ואוהבת ללא תנאי. במקרים כאלו, יכול להיווצר סוג של התקשרות עם אנשים, שבו האדם אינו בטוח שהוא באמת ראוי לאהבה, שלא ינטשו אותו, שמי שאיתו באמת יבחר בו ויישאר איתו. כפועל יוצא מכך, הוא (או היא) מסתובב עם תחושה של חוסר ביטחון, שלפעמים נרגעת ובטוחה יחסית, ולעיתים שברירית וחייבת לקבל חיזוקים מאסיביים. 


תחושות כאלו אינן חייבות להיות טמונות בחוויות ילדות מוקדמות או בלתי מודעות. הן יכולות להיות גם תוצאה של מערכות יחסים בגילאים יותר מבוגרים, בדגש על יחסים זוגיים. כך למשל, אישה שחוותה עוד מהיותה נערה קשרים זוגיים שנסתיימו באחת על ידי הצד השני, שחוותה בגידה מצד בן הזוג וכדומה, עלולה להביא את הזיכרון והתחושות של חוויות אלו אל מערכת היחסים הנוכחית. וכך, היא ערנית מאוד ל- "סימנים" של נטישה ונוטה לפרש התנהגויות (או היעדר התנהגויות) מסוימות כסיבה לחשש מהתערערות מערכת היחסים. 


חוסר ביטחון שנובע מהזוגיות הנוכחית 

למעשה, כאשר מדברים על ביטחון בקשר זוגי ועל חוסר ביטחון, קשה להפריד את העבר מן ההווה, שכן אנו מביאים אל הקשר כל מי שאנו והאופן שבו הנפש עוצבה על ידי החיים. עם זאת, אין זה נדיר שבני זוג "מאשימים" אחד את השני בכך שהם "שרוטים" או פגומים מבחינה פסיכולוגית, ממציאים בעיות היכן שאינן ומתנהגים בצורה "לא נורמלית". האמת היא, שכאשר מסתכלים על הנסיבות הנוכחיות, על מה שגורם כעת לתחושת חוסר ביטחון, ניתן בהחלט למצוא גורמים בעלי השפעה. 


כך למשל, ניתן להבין איך תיווצר תחושה של חוסר ביטחון ביחסים בין בני זוג הנוטים שלא לשתף זה את זה בפרטים, החל במה שעבר עליהם לאורך היום ברמה הטכנית והרגשית, ועד למחשבות ורגשות יותר כמוסים לגבי החיים, אנשים, השאיפות והפנטזיות. כאשר התקשורת בזוגיות חסרה ולאקונית, קל מאוד לתחושת חוסר הביטחון לבוא לידי קיום בתוך המרחב הלא ידוע. אין זה קשה גם להבין כיצד חוסר הביטחון נוצר כאשר עם השנים בני הזוג משתנים בהעדפותיהם, בתפיסות עולמם, ביכולותיהם וכן הלאה, ואנו מגלים שהאישה (או הגבר) שילדנו אינו מי שאיתו התחלנו את הדרך, לא מי שראינו באותם ימים של התאהבות ובמהלך השנים הראשונות. 


גם אפשר להבין כיצד תחושת ביטחון בזוגיות יכולה לדעוך ולהיעלם כאשר אנשים ממעטים להחמיא זה לזה, כאשר אינם מקדישים את הזמן הראוי לשהייה אינטימית בשניים, כאשר המבט בעיניים הולך ודועך ומופיע סוג של התרגלות ושעמום שאינו מקבל מענה. בתוך רבים מאיתנו יושב מעין ילד קטן עם פרח שתולש את עלי הכותרת – "אוהבת, לא אוהבת", ובמידה והילד מבחין לאורך זמן בהתנהגויות "לא אוהבת", ואינו מקבל משוב חיובי ל- "אוהבת", הרי שחוסר הביטחון נולד באופן טבעי. 


אז איך מחזירים את הביטחון לזוגיות? 

ברור שהחזרת הביטחון לקשר הזוגי חשובה מאוד לאיכות החיים ולבריאות הקשר והשותפים לו, וכאמור – היעדר הביטחון גם עלול להוביל לחיפוש "פתרונות" מחוץ לקשר הזוגי. משברים כאלו אינם מחויבי המציאות וכדאי מאוד לתת להם מענה מבעוד מועד. החזרת הביטחון לזוגיות בהחלט אפשרית התהליך של ייעוץ זוגי, אשר בו בוחנים בעדינות וסבלנות את הגורמים שמאחורי חוסר הביטחון, ובעיקר יוצרים ביחד מרחב בטוח ומכיל שבו ניתן ליצור תקשורת טובה יותר, הבנה עמוקה יותר, אמון חזק יותר, ולצאת ביחד לדרך חדשה. 


לפרטים נוספים ולקביעת פגישה פנו אל מירי קדמן בטלפון 052-2331225.

השאירו פרטים ואצור קשר בהקדם

שינוי גודל גופנים
מוזמנים ליצור איתי קשר