טיפול זוגי לדתיים

טיפול זוגי לדתיים – איך מתחילים ומה עושים בפגישות 

קשיים בזוגיות אינם שמורים כמובן למגזר זה או אחר, וחלק גדול מהבעיות המופיעות אצל זוגות חילוניים נמצאות גם בקרב זוגות דתיים. קשיים בתקשורת, חילוקי דעות, גישות שונות לכסף ולחינוך הילדים, פערים בתשוקה המינית, דעיכה באהבה, מכשולים במימוש העצמי, תלונות ואכזבות – כל אלו ועוד יכולים להתקיים ואכן מצויים בכלל המגזרים. עם זאת, קיימים כמובן גם הבדלים בין זוג דתי לזוג חילוני, החל בתפיסות העולם ובערכים המנחים, ועד לאופן שבו מתנהלים חיי היומיום. לפיכך, טיפול זוגי לדתיים מתייחס לכלל ההיבטים – הן לקשיים שבני הזוג מציגים שיכולים להיות כאמור אוניברסאליים, והן למאפיינים הייחודיים של החיים הדתיים. 


האם המטפל/ת הזוגית חייב/ת להיות אדם דתי? 

אחת השאלות השכיחות היא, האם ייעוץ זוגי לדתיים חייב להינתן על ידי אדם דתי? על השאלה הזו אין תשובה אחת וחד משמעית, והיא משתנה בהתאם להעדפות האישיות. כך למשל, ישנם זוגות דתיים רבים הנמנעים למעשה מהגעה לטיפול זוגי, ומעדיפים להביא את הקשיים בפני סמכות דתית, כלומר רב המייעץ להם בנושאים השונים. 


כמו כן, ישנם מי שמעדיפים לקבל ייעוץ זוגי דתי מאדם שהינו דתי בעצמו, לאור ההנחה כי אדם כזה יוכל להבין ביתר מהירות וקלות את ההיבטים הייחודיים, כגון סוגיית הנידה, ההלכות השונות, ההליכה לבית הכנסת, שמירת מצוות ונדרים וכיוצא בזאת. עם זאת, אין בכך לומר שמטפל או מטפלת שאינם מגיעים מעולם הדת, אינם יכולים לסייע מאוד לזוגות דתיים. ראשית, מפני שהקשיים שעימם מתמודדים הזוגות אינם, כאמור, יוצאים מן הכלל ושונים מקשיים נפוצים של כלל הזוגות. 


שנית, מכיוון שמטפלת מנוסה שכבר ליוותה זוגות דתיים רבים, בהחלט מכירה את ההיבטים הייחודיים, ומבינה בצורה בהירה את הניואנסים המבדילים, את הערכים של זוגיות ומשפחה במגזר הדתי. בנוסף לכך, ישנם זוגות המעדיפים דווקא מטפלת שאיננה דתית בחייה האישיים, לאור ההנחה שביכולתה לספק פרספקטיבה חדשה, ראייה שאיננה שיפוטית, ושדווקא מולה ניתן לפתוח ולהעלות קשיים שיש הסתייגות גדולה יותר להעלותם בפני אדם דתי. 


אז איך מוצאים את המטפלת הנכונה? 

ישנן מספר דרכים לאיתור האדם הנכון עבורכם לקבלת טיפול זוגי דתיים. ראשית, אם אתם יכולים לקבל על ייעוץ זוגי דתי המלצות מאנשים קרובים לכם שאתם מכירים, מדמויות שאתם סומכים על דעתן, או המלצות שהופיע בפלטפורמות שונות בקהילה, יכול זה להיות צעד ראשון בכיוון הנכון. עם זאת, מאחר שלרוב אנשים אינם נוטים לספר על טיפול זוגי שהם מצויים בו או שעברו, לא תמיד ניתן לקבל המלצות כאלו. 


לכן, דרך נוספת היא להיעזר ברשת האינטרנט ובפלטפורמות דומות, ולמצוא אנשים המציעים טיפול זוגי דתי. כאמור, בשלב הזה כדאי להבין האם אתם מעדיפים מטפל גבר או מטפלת זוגית, מטפל שהינו דתי בעצמו או שיש לו היכרות טובה עם אורחות החיים שלכם, למרות היותו חילוני. בתוך כך, חשוב מאוד להתרשם מההכשרה והניסיון של המטפלת, להבין מה ההבדל בין יועצים זוגיים למטפלים זוגיים, והאם יש למטפלת את הידע והיכולות לעסוק בנושאים הבוערים אצלכם, כמו ייעוץ מיני לדתיים. 


בנוסף, חשוב לדעת שכיום ניתן לקיים ייעוץ זוגי גם מרחוק, למשל דרך תוכנת זום ותוכנות אחרות. עם זאת, במידה ונראה לכם כי המפגש הפיזי הינו משמעותי ביותר, כפי שסבורים אנשים רבים, הרי שעליכם למצוא מטפלת זוגית המקבלת במקום קרוב למגוריכם. כמובן שגם חשוב לוודא מהו התעריף, מהן השעות הפנויות וכדומה. ואחרי כל זאת, כדאי להתייחס אל הפגישה הראשונה בתור פגישת היכרות, בה אתם מתרשמים מהמטפלת ומסגנונה, מהאווירה עימה, מהאופן שבו היא מקשיבה ומתייחסת לדברים, מהכימיה איתה, האמון והביטחון (שעוד ימשיכו להיבנות לאורך הפגישות). 


מה בעצם עושים בטיפול זוגי לדתיים? 

מבחינת הטיפול עצמו, אין הבדל משמעותי בין טיפול זוגי הניתן לאנשים דתיים או חילוניים. על פי רוב מדובר בפגישות של כשעה הנערכות פעם אחת בשבוע בקליניקה, בהן משתתפים שני בני הזוג (לעיתים ניתן לקיים פגישות פרטניות, בהתאם לצורך). במהלך הפגישות מוזמנים בני הזוג להעלות את רגשותיהם ומחשבותיהם לגבי הזוגיות בכלל, ולגבי הבעיות המעסיקות אותם בפרט. 


תפקידה של המטפלת הוא לסייע ביצירת מרחב המאפשר להשמיע, להקשיב, לכבד ולהיות סבלניים לתפיסותיו ולצרכיו של האחר. יתר על כן, מטרתה היא להביא לשינוי חיובי המשיב את האיזון שהופר בקשר הזוגי, באופן המתאים לשני הצדדים. יש לציין כי לא מדובר רק ב- "הנמכת הווליום" והסימפטומים, אלא באיתור של מקור הבעיה ושורשיה, ומתן מענה אמיתי ומעמיקה. בדיוק מסיבה זו, הפגישות מובילות להיכרות מעמיקה מאוד עם שני בני הזוג, הן ברמה הפרקטית והיומיומית, ובעיקר ברמת העולם הפנימי וההיסטוריה האישית והמשפחתית. 


במהלך הפגישות נחשפות נקודות הכוח של כל אחד, וגם נקודות התורפה, הפגיעות והפצעים שמתבטאים בקשר בדרכים שונות. המרחב המאפשר וההתבוננות האמפטית משנים את האופן שבו בני הזוג רואים זה את זו, ותובנות המלוות ביתר אמפתיה, הכלה, קבלה של השונה, ומציאת שביל הזהב לבניית זוגיות מיטיבה ומפרה. 


לפרטים נוספים, ולקביעת פגישה ראשונה לטיפול וייעוץ זוגי לדתיים, התקשרו לטלפון 052-2331225.


השאירו פרטים ואצור קשר בהקדם

שינוי גודל גופנים
מוזמנים ליצור איתי קשר