מערכת יחסים רעילה

מערכת יחסים רעילה – זוגיות רעילה 

בשנים האחרונות נכנס לז'רגון הזוגיות המושג "זוגיות רעילה", המתאר מערכות יחסים בלתי מאוזנות באופן משמעותי. וכאשר מדברים על חוסר איזון הכוונה היא בעיקר שלאחד מבני הזוג יש עמדת כוח חזקה בהרבה מהשני, הנוטה להיות מבזה, משתלטת, כוחנית, מזלזלת ומבטלת. עם זאת, מערכת יחסים רעילה יכולה לבוא לידי ביטוי בהתנהגויות של שני בני הזוג, כאשר מרכיבים של נתינה, תקשורת, חיבה ואינטימיות מתבטאים בדרכים פוגעניות, לעיתים אף באלימות מבחינה מילולית, רגשית ופיזית. 


חשוב לדעת כי זוגיות רעילה מובילה בשיעור ניכר לגירושין, ו- "על הדרך" היא מסבה נזקים הולכים ומתעצמים לכל המעורבים – בני הזוג כמובן, ילדיהם ומשפחותיהם הקרובות. אכן, לעיתים "הפתרון" הטוב ביותר הוא לסיים מערכת יחסים מתעללת, גם אם באופן חד צדדי. מאידך, ישנה בהחלט גם אפשרות לעבוד על הזוגיות עם אשת מקצוע מנוסה, על מנת להביא לתיקון ולאיזון מערכת היחסים, וליציאה לדרך משותפת חדשה. 


מה "רעיל" במערכת היחסים? 

יחסים רעילים עשויים להתבטא באופנים מגוונים. כאמור, אחד המאפיינים הבולטים הוא שאחד מבני הזוג הוא היותר דומיננטי ובעל הכוח באופן משמעותי, ואילו האחר יותר נחבא אל הכלים, פאסיבי, ולא פעם סובל מיחס פוגעני ומזלזל. עם זאת, בן/בת הזוג המוחלש אינו מסיים את הקשר, אינו עוזב, בין אם מפחד שמא יישאר לבד, פחד מתגובת בן הזוג השני, תלות גדולה שפיתח ביחסים, וכדומה. יש לציין כי לעיתים יחסי הכוחות היו בלתי מאוזנים מלכתחילה, ולעיתים לא- כלומר שהיציאה מאיזון התרחשה בצעדים קטנים יחסית, עד כי נראה שאלו היו ואמורים להיות פני הדברים בינינו. בנוסף, לעיתים קרובות היחס של בן הזוג הדומיננטי עלול לבלבל, שכן ביום אחד הוא מאוד אוהב, מחזר ומעריץ לכאורה, מקסים ומדהים, ובן הזוג המוחלש נאחז בתחושות אלו לאור ההתנהגויות הקשות. 


איך זה נראה "בשטח"? כאמור, קשר רעיל יכול להתבטא בצורות רבות ולעיתים אף משני הצדדים, בלא שצד אחד יהיה בהכרח דומיננטי והשני תמיד מוחלש. כך למשל, בזוגיות רעילה לא נדיר השימוש במילים ובטון ארסי המופנה כלפי בן הזוג השני, שלעיתים רואה את עצמו כאחראי על הכלת הרגשות הקשים, או כאשם במצב. מכאן שהוא גם נוטה להתנצלויות, למחוק את צרכיו שלו וברור שבזוגיות יש מי שצרכיו קודמים לאלו של האחר. 


בזוגיות רעילה נעדרת לרוב האינטימיות ובמקומה מופיעות חסימות רגשיות, העדפה שלא להיות ביחד. בזוגיות כזה קיים לרוב חוסר ביטחון בקשר ועימו מחשבות רבות ועגומות על מערכת היחסים, השואבת מאוד מבחינה רגשית. לא פעם, בן הזוג הדומיננטי נוטה להשתלט על השני גם ברובד החיצוני, בין אם שתלטנות כלכלית, הכתבות חברתיות ומשפחתיות, עד כדי דרישה לניתוק קשרים משמעותיים. 


גם הנתינה נפגמת כמובן בזוגיות רעילה, כאשר דברים הניתנים זה לזה נעשים מתוך התחשבנות וצורך לקבל בחזרה, מה שמוביל לרוב לאכזבה. למעשה, בזוגיות כזו גם הגבולות הפנימיים יצאו מאיזון, כאשר אין הבדלה ושמירה על המרחב הפנימי, בן הזוג המוחלש נוטה לוותר על מה שמתאים ונכון לו, ואילו בן הזוג הדומיננטי נוטה להשתלט, כלומר דפוס יחסים של כניעה והשתלטות. 


איך לתקן מערכת יחסים רעילה 

האם ניתן בכלל לתקן זוגיות רעילה. איך לתקן מערכת יחסים כזו? זוהי שאלה המדירה שינה מעיניהם של כל מי שהבינו שהזוגיות שלהם מאופיינת בקווים רעילים. לעיתים, הפתרון היחיד הוא לסיים את מערכת היחסים, וגם זו אינה משימה קלה כלל ועיקר, שכן בן הזוג המוחלש מפתח תלות עזה במערכת היחסים ובבן הזוג השני, וממילא אין זה קל לפרק קשר. מאידך, ניתן לנסות לעבוד על מערכת היחסים הרעילה בין השניים באופן עצמאי, אולם העובדה היא שכמעט תמיד ניסיונות כאלו אינם מצליחים. הדבר דומה לניסיון לטהר מים מורעלים באותן הידיים שהכניסו את הרעל פנימה. 


אכן, מדובר בתהליך מורכב ולא פעם ממושך, המצריך נקודת מבט חיצונית של איש מקצוע מנוסה, אובייקטיבי ובעל כלים מתאימים. התהליך מצריך התבוננות אמיצה של שני הצדדים, הן מהצד הדומיננטי והפוגעני שעליו להבין את המניעים והתוצאות של התנהגותו, והן מצד המוחלש והנפגע שהיבטים באישיותו אפשרו כניסה ליחסים של השתלטות וכניעה. 


זהו תהליך המבוצע בעדינות, אשר בו לומדים להשיב ואף לבנות לראשונה את הכבוד ההדדי, הביטחון והאמון, היכולת להקשיב ולכבד את הגבולות והרצון, לעמוד על הגבולות שלי, להבין איזו מערכת יחסים הייתה לנו ואיזו אנו רוצים לחלוק, לקחת אחריות ולצאת לדרך חדשה ומאוזנת יותר. 


לפרטים נוספים ולקביעת פגישה פנו אל מירי קדמן בטלפון 052-2331225.

השאירו פרטים ואצור קשר בהקדם

שינוי גודל גופנים
מוזמנים ליצור איתי קשר