קנאה אובססיבית בזוגיות

קנאה היא אחד מהרגשות האנושיים הבסיסיים ביותר. המנוע שלה הוא הצורך באהבה, בקבלה, בתחושת ערך, בהישג, בתשומת לב ובנראות כלפי העולם בכלל וכלפי אנשים יקרים לנו ומשמעותיים עבורנו בפרט.

זאת ועוד: קנאה אינה ברת קיום ללא גורם ההשוואה. אנו מקנאים באדם אחר או לאדם אחר על בסיס של השוואה – חיצונית או פנימית.

קנאה באחר – 

נשענת על שיח פנימי המתבטא במחשבות כגון "למה לו יש ולי אין"? "האם אני פחות מוצלח או מוצלחת"? "למה לי לא מגיע"? איפה נכשלתי שאיני מצליחה להשיג את מה שהיא הצליחה להשיג"?

קנאה לאחר –

נשענת על יסודות של בעלות, שייכות, היאחזות ועל דפוסי היקשרות לא בריאים. גברים ונשים הנוטים לתפוס את בני או בנות זוגם כחלק בלתי נפרד מהם, או כדבר השייך להם והנמצא בבעלותם, עלולים לפתח פחד או חרדה סביב האפשרות שיאבדו אותם. כאן, השיח הפנימי מתבטא במחשבות כמו "לא אוכל לחיות בלעדיו", "מה אעשה אם היא תתאהב במישהו אחר"? ובאופן עמוק יותר: "אני לא באמת מספיק טוב כדי שהיא תבחר להישאר איתי מרצונה החופשי".

השאלה היא, מתי קנאה מתפתחת לדפוס של קנאות יתר והופכת להיות קנאות אובססיבית, ומתי נעבור לדבר על קנאה חולנית בזוגיות, אשר עלולה להפוך לדבר מסוכן?

התשובה נעוצה בהתנהגות. התנהגות היא אחד הביטויים החיצוניים של רגשות, מחשבות ואמונות המתקיימים מתחת לפני השטח.


התנהגות אובססיבית כדרך לביטוי של קנאה אובססיבית בזוגיות

אובססיה היא תפיסה, אמונה, מחשבה או רעיון הקונים אחיזה בתודעתו של אדם והממשיכים להופיע ולהשתלט על מחשבותיו גם כשהוא אינו רוצה בכך.

מאחר שכל מחשבה ששבה וחוזרת על עצמה שוב ושוב במגוון מצבים ואירועים, ללא יכולת שליטה היא בעצם אובססיה, דוגמאות לכך לא חסרות. 

קנאה אובססיבית אם כך, נבנית סביב מחשבות שתלטניות כגון חשד תמידי מוצדק, או לא מוצדק בחוסר נאמנות של בן הזוג, "ידיעה" פנימית שבן הזוג מחפש דרכים לעזוב ונשאר רק כי אינו יודע כיצד לעשות זאת, אמונה שבת או בן הזוג ינטשו ברגע שיופיע מועמד יפה יותר / עשיר יותר / מצחיק יותר / או כל "יותר" אחר, ועוד.

הפחדים הללו עלולים למצוא ביטוי בהגבלת חופש הפעולה והתנועה של בן הזוג, בהטלת איסורים שונים, בהחלת מערכת כללים סבוכה המגדירה "עשה" ו"אל תעשה" ובניסיון להשיג שליטה על כמה שיותר צדדים בחייו של בן הזוג, כמו: צורת הלבוש, מקומות הבילוי, שעות ההיעדרות מן הבית ואף עם מי מותר או אסור לו להיפגש או לדבר, באיזו תדירות, והאם בכלל מותר לעשות זאת כשהוא לבד.

כל אלה הם תמרורי אזהרה שאין להתעלם מהם וחשוב מאד לפנות לעזרה וליעוץ. טיפול בקנאה אובססיבית הוא אפשרי ויכול להיעשות במסגרת זוגית או יחידנית.


טיפול זוגי ומשפחתי אצל מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת בפתח תקווה

שמי מירי קדמן ואני מביאה עמי עשרים שנות ותק טיפולי כבעלת תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית יישומית ובוגרת המסלול התלת שנתי לטיפול זוגי ומשפחתי.

אם אתם חשים כלואים בתוך זוגיות מגבילה, אשר אינה מאפשרת לכם התנהלות חופשית מכל בחינה שהיא: רגשית, מנטלית, או פיסית, או חלילה – כזאת המעוררת בכם פחד – אנא צרו קשר בהקדם ואל תמתינו להחמרת המצב.

אני מזמינה אתכם להיפגש עמי ולטפל בעצמכם באווירה מכילה ונטולת שיפוטיות, בקליניקה נעימה ושקטה בפתח תקווה.

צרו קשר ב:

טלפון  052-233-1225  |  אימייל  mira_kad@walla.com

השאירו פרטים ואצור קשר בהקדם

שינוי גודל גופנים
מוזמנים ליצור איתי קשר